Arkiv | 05:38

Ryggväskan

19 Feb

Fy fään vad bra jag är när jag lyckas jaga ut mig själv att jogga i parken. Det var c:a 7 minus, fullt med flanörer och läskiga skabbfåglar. Skorna klämde, näsan rann, nycklarna skramlade och kapuschongen jävlades. Precis som det ska vara alltså. Och solen sken som en galning!

Sen duschade jag i väldigt varmt vatten, och det var sådär som när kroppen är helt nerkyld och det känns som att man liksom inte kan värma den för mycket. Så fort någon del inte är under konstant hetvatten så typ återgår den till djupfryst stadium. Aaah. En eftermiddag med lite späkning av kroppen sitter aldrig fel.

Där i duschen, mellan mina förnöjda små hejarop till mig själv om hur duktig jag är, kom jag att tänka på ett märkligt fenomen. Det är ju såhär, att jag är inte tjock och inte smal. Jag befinner mig i nån slags mellanläge som jag misstänker är min kropps eget lilla default, för den verkar liksom inte vilja gå längre ner än såhär. Jag har sakta men säkert förlorat en del trivselkilon under ett par års tid, men nu verkar kroppen inte vilja mer, trots att min nivå av fysisk aktivitet nog aldrig legat högre än vad den gör nu. Och det är väl gott nog, jag tänkte inte kroppsnoja nu. Däremot ställer jag mig uppriktigt oförstående till det här fenomenet med den där ”väskan” som bildas längst ner på ryggen om man nån gång besuttit några kilon för mycket. Alltså, hajar ni vilken jag menar? Jag snackar inte reguljära bilringar, utan mer det där påsliknande bak på själva ryggen. Här kommer en illustration för att förtydliga, en autentisk anatomisk studie av min egen kropp:

Vad är grejen med att den här lilla ryggväskan aldrig försvinner när den väl har hamnat där? Det kvittar hur man tränar och har sig. Jag tror man kan bli hur benig som helst och den kommer ändå fortsätta sitta där och mysa ovanför rumpan. Kroppen under svält bah: nooo, ta allt mitt underhudsfett, ta lårmuskulaturen och det skyddande fettlagret runt alla vitala inre organ, gör det, men för guds skull, rör inte min lilla RYGGVÄSKA! Sneeeella!!!

Och fine, då får det väl vara så. Men vaaarför? Vad är det tänkt att man ska ha just den depån till?

Förslag på möjliga användningsområden:

  1. rump-reserv, om den ordinarie rumpan förtvinar?
  2. förvaringsutrymme för medhavd lunch och dyl.?
  3. stötdämpare om man ramlar med svanken först???
  4. platå att ”hänga upp” byxorna på?
  5. ev. att tidigare människoapor hade en slags rockring av fett som de roade sig med när de fick tråkigt, syns på homo sapiens sapiens nu endast som denna återbildade lilla fettväska?

OMG, livets mysterier!!!